Rozhovor s Tomášem Skoumalem – Pohlednice TaP

Tímto rozhovorem, který navazuje na ten předchozí, vám chci představit Tomáše Skoumala, zakladatele e-shopu s TAP pohlednice (Facebook). Tady ho máme:

 

Ahoj, jak by ses nám na úvod představil?

Jmenuji se Tomáš Skoumal, je mi 28 let, jsem programátor na volné noze a bydlím v Brně. E-shop máme společně s manželkou, která se jmenuje Petra a je jí 24.

Z našich křestních jmen také vychází druhá část názvu našeho e-shopu – TaP.

Co bys nám o vás mohl říci více?

Máme dost společných koníčků – čtení, hraní deskových her, IT, výlety do přírody a samozřejmě Postcrossing. Také jsme oba velcí fandové Járy Cimrmana, Agathy Christie, či třeba LOTR trilogie. Máme psa a kočku.

Jak jste se dostali k Postcrossingu?

P: Celkem náhodně jsem narazila na internetovou diskusi na zcela nesouvisejícím fóru. Velmi mě to zaujalo. Líbilo se mi, že za každou pohlednici člověk jinou dostane, že nejde o žádnou pyramidu. Také mne zaujalo, že je už tolik uživatelů po celém světě (tedy hlavně v těch několika top zemích, ale to jsem zjistila až později). Vždy jsem měla ráda dopisování i pohlednice, tohle obojí spojovalo. První pohlednici jsem odeslala hned následující den. Byla do Německa.

T: Mě to taky zaujalo, nicméně zpočátku jsem byl spokojen i s rolí diváka. 🙂 Po několika měsících, co jsem Pet domů pravidelně nosil pohlednice ze schránky, jsem si říkal, že se do toho pustím taky.

 

Jaké pocity v tobě vyvolal první pohled?

T: Byl jsem nadšený, byť byla reklamní a zcela mimo moje přání. Přece jen většina dopisů mi chodí z úřadů a institucí a skutečná pohlednice tak jedna jednou ročně. Je super, když člověk ve schránce nachází i takto milou poštu.

P: Moje první byla z Malajsie, měla jsem z ní velikou radost. Říkala jsem si, že tohle bude opravdu skvělý koníček.

Co si myslíš o Postcrossingu v Česku a na Slovensku a o její komunitě?

P: Tuto komunitu vnímám jako velmi přátelskou, otevřenou a vzájemně si pomáhající. Myslím, že je to v současné době ojedinělé.

Jaký je tvůj názor na české Postcrossing stránky, blog a fórum?

T: Můj názor je jednoznačně kladný, nováček tu může najít spoustu neocenitelných rad do začátku. I pro dlouhodobější členy je tu mnoho zajímavého. Je vidět, že to muselo stát hodně práce.

Sbíráte i nějaké pohlednice?

P: Ano, hlavně já. Už od mala mám krabičku takových svých pohlednicových pokladů. Na ty z Postcrossingu máme oba pořadače, pohlednice dáváme do euroobalů. Pořadače jde dobře přenášet, když je chceme někomu ukázat, je vidět obě strany pohlednic, a pohledy jsou zároveň chráněné. Ideální 🙂

Co si myslíte o Postcrossingu jako koníčku?

T: Velmi ho všem doporučujeme!

P: Myslím, že je bezva. Člověk se dostane – byť letmo – do kontaktu s mnoha lidmi, se kterými by se jinak jistě nepoznal. Je to taky dobrý a přirozený způsob, jak vylepšit angličtinu – alespoň u mě to tak bylo. Chtěla jsem se moci na pohlednice a do dopisů rozepisovat a protože mě nebavilo neustále něco lovit v paměti či ve slovníku, cítila jsem to jako příjemný impuls k učení se. A opravdu hodně mi to s angličtinou pomohlo. A hlavně – ta spousta krásných pohlednic a milých vzkazů, které s Postcrossingem jdou ruku v ruce!

Kdy jste e-shop vytvořili a co vás k tomu vedlo?

T: Myšlenka e-shopu s pohlednicemi nás napadla koncem listopadu roku 2013. Jelikož jsem programátor a už jsem se podílel na řadě e-shopů, tak mě zajímalo i fungování z pohledu provozovatele a také naprogramování vlastního e-shopu úplně z nuly. Pet v té době už několik měsíců provozovala Postcrossing a měla problém sehnat dobré pohlednice. A právě tyhle dvě potřeby či zájmy vyústily v náš e-shop.

Práce na e-shopu jsme zahájili v lednu, spuštění proběhlo 1. dubna

Co ovlivňuje výběr pohledů, které prodáváte?

P: Snažíme se vybírat takové, které se budou líbit. Postupně se snažíme reagovat na poptávku, aby si u nás mohlo vybrat co nejvíce lidí. Samozřejmě více zkušeností je v tomto velkou pomocí, mezi těmi vybranými ze začátku je i pár takových “ležáků”, novinky se obvykle prodávají dobře.

Kde e-shop provozujete? Jsou pohledy doma všude?

T: Už jsme museli jednu celou místnost vyhradit pohlednicím – tu největší samozřejmě. 🙂 Snažíme se mít v nich pořádek a systém, někdy je to obtížnější, třeba když je větší množství novinek, ale myslím, že se to poměrně daří. Ale vzhledem k tomu, jak se prostor, který zboží zabírá, rozšiřuje, už se pomalu poohlížíme po nějakém skladu či kanceláři.

Jak vzpomínáte na první pracovní měsíc?

T: Za svůj první pracovní měsíc “v pohlednicích” bych asi považoval únor, v lednu jsme se spíše připravovali. Pro mne to znamenalo spoustu práce s programováním e-shopu. Pro Pet to znamenalo hodně testování :).

P: Pro mne byl pak náročnější až březen, kdy bylo potřeba zboží najít, vybrat, objednat a především vložit.

A první měsíc v provozu?

T: Byli jsme plni očekávání, jak to bude fungovat, jak to zvládneme a co na to budou říkat zákazníci. E-shop jsme spustili v pátek, nejprve jsme jej nijak nepropagovali a přišla nám myslím jen jedna objednávka. O několik dní později jsme zkusili napsat krátké info do české postcrossingové skupiny. A během hodiny přišly 4 objednávky! Bylo to skvělé.

Jaké jsou ty další?

T: Máme radost, že máme stále více práce. V posledním měsíci byl jenom jeden den, kdy jsme nemuseli na poštu. Snažíme se odesílat v den, kdy nám přijde platba, či je objednána dobírka – deadline je asi ve 14 hodin. Až na výjimky to je tak, že nachystám pohlednice na hromádky, Pet je následně kontroluje a balí.

P: Přes tento dvojí systém kontroly se nám ale nedávno stalo, že jsme přehlédli v poznámce uvedenou odlišnou dodací adresu a poslali to na tu z objednávky. To nás mrzelo a paní jsme poté poslali pohlednice navíc jako satisfakci. Věříme, že když u nás zákazník s něčím nebude spokojen, napíše nám a my situaci vyřešíme. Už se nám ale stalo i to, že pošta ztratila zásilku a my museli podstoupit trable s reklamací. Z tohoto důvodu dražší objednávky v hodnotě přes dva tisíce posíláme raději jako cenný balík.

Takže máte i starosti. A co vám v e-shopu dělá radost?

P: Všímáme si každých malých milníků – když se prodej některé pohlednice dostane třeba přes 100 kusů, když otevíráme další stovku v čísle objednávek… Nejvíc nás ale těší, když se k nám zákazníci vrací, nebo nám někdo napíše pochvalu. Velmi si tohoto všeho vážíme.

Jaké máte plány do budoucna?

T: Právě jsme začali nabízet možnost zakoupení dárkových poukazů. Věříme, že by se to teď před Vánoci mohlo hodit pro přátele a rodiny postcrosserů. Také netrpělivě vyhlížíme značné množství novinek, které přibudou v blízké době. Myslíme, že bychom měli mnohé potěšit.

My děkujeme za rozhovor a přejeme hodně štěstí do budoucna. Jestliže jste u Toma a Petry nakoupili, můžete přidat recenzi na jejich e-shop na naše fórum.

Další články: